top of page
Image by Steve Johnson

Beeld en fotografie

Yes, jouw blog is af. Aantrekkelijk geschreven, voorzien van tussenkopjes, lekker scanbaar en helemaal SEO-proof. Maar daarmee ben je er nog niet... Een webtekst wordt pas écht aantrekkelijk om te lezen wanneer het ondersteund wordt met passend beeld. Deze visuele content versterkt de tekst waardoor jouw lezers de boodschap nog beter onthouden. Bovendien roept visuele content vaak emotie op bij mensen. Met het juiste beeld zet je dus de sfeer neer die je wilt uitstralen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over online vindbaarheid. Want óók op beeld kun je SEO toepassen. Stiekem, waar niemand het ziet behalve Google 😉.

marije zuidema tekschrijver zwolle tijdens briefing maken fotograaf.jpg

Samen sparren

Als het nodig is, denk ik met je mee over welke beelden de teksten moeten versterken. Dankzij mijn cursussen fotografie en opleiding tot Interieurstylist weet ik ook aardig wat over kleuren, compositie en beeldrecht. Maar ook hoe je een gevoel overbrengt door verschillende beelden met elkaar te combineren, net zoals ik doe bij mijn moodboards voor interieurconcepten.

Zomaar een plaatje van internet plukken mag niet. Er is altijd een auteur die recht heeft op een vergoeding of minstens genoemd moet worden als maker. Gelukkig is er vaak ook goed stockmateriaal te vinden tegen een laag bedrag of zelfs helemaal gratis. Wil je het helemaal goed doen? Laat dan zelf beelden maken door een vormgever of een fotograaf.

Fotografie & merk

Wanneer je een website wilt (laten) maken, ontkom je er niet aan om ook goed na te denken over het beeld.

 

Wie ben jij als ondernemer? Zet je jezelf op de voorgrond? Bén jij je product omdat je bijvoorbeeld een coach, schoonmaakster, kapster of nagelstyliste bent? Is het belangrijk dat mensen een klik met jou voelen? Dan is het essentieel om goed beeld van jezelf te laten maken door een fotograaf die jou op je gemak kan stellen. Zo laat je je sitebezoekers zien wie je echt bent en wordt jouw website persoonlijk. Of je nou lachend op de foto staat (je bent die positieve personal trainer!) of heel serieus (bijvoorbeeld bij een uitvaartverzorger). Wie je bent én wat je doet moet overkomen in tekst én beeld.

Briefing maken

Ik denk graag met je mee over wat jij uit wilt stralen op je website, maar ook op bijvoorbeeld je visitekaartje of profielfoto op social media. Welke kleren trek je aan en tegen welke achtergrond laat je je fotograferen? Zijn er misschien figuranten nodig? Wil je bepaalde producten of attributen vasthouden?

 

En niet te vergeten: hoe ga je de beelden gebruiken? Ook de formaten zijn handig om vooraf te bepalen. Heb je bijvoorbeeld een grote liggende/landscape openingsfoto op je website nodig? Of zijn op jouw website alle beelden vierkant?

 

Dat moet een fotograaf allemaal weten voordat jullie aan de slag gaan. 

bottom of page