SEO vs GEO: vindbaar zijn in traditionele zoekmachines én in chatbots
- Marije Zuidema
- 1 dag geleden
- 2 minuten om te lezen
Van getoond worden naar genoemd worden
Je bent ondernemer en je wilt vindbaar zijn met jouw product of dienst. Waar zet je anno 2025 dan op in? Optimaliseer je je website voor zoekmachines als Google en Bing óf voor chatbots als ChatGPT en Gemini? Of… allebei?
SEO is nog steeds de basis van online succes. Als je niet vindbaar bent in Google, besta je online bijna niet. Punt. Maar… de wereld van zoekmachines verandert snel. Steeds meer mensen stellen hun vragen niet meer aan Google, maar aan AI-chatbots zoals ChatGPT, Gemini of Perplexity. En die geven niet zomaar een lijstje met links, ze genereren een antwoord. Daar komt GEO om de hoek kijken: Generative Engine Optimization. Oftewel, hoe zorg je dat AI’s jou meenemen in hun antwoorden? Want SEO zorgt dat mensen je vinden in Google, maar GEO zorgt dat AI over jou praat.

Wat is SEO (en waarom het nog steeds belangrijk is)
SEO = Search Engine Optimization. Oftewel: zorgen dat Google je leuk vindt.
Je optimaliseert je website, schrijft slimme content met de juiste keywords en probeert backlinks te scoren. Alles om op die felbegeerde eerste pagina van Google te belanden.
SEO draait vooral om:
Techniek: laadt je site snel, werkt alles mobiel?
Content: gebruik je woorden waar mensen écht op zoeken?
Autoriteit: linkt iemand anders naar jouw site?
Kort gezegd: SEO = je online visitekaartje netjes op orde.
En dan nu: wat is GEO?
GEO = Generative Engine Optimization. In plaats van vindbaar zijn in een lijst met zoekresultaten, gaat GEO over vindbaar zijn in AI-antwoorden.
Denk aan: “Wat zijn de beste koffiemerken in Nederland?” en ChatGPT antwoordt met een paar namen… waar jij hopelijk tussen staat. Mits je een koffiemerk bent natuurlijk. Die chatbots halen hun info uit miljoenen webpagina’s, artikelen en merken. Wie daar níet tussen zit, verdwijnt langzaam uit beeld.
Dus: GEO = hoe je zichtbaar blijft in de antwoorden van AI.
SEO vs GEO in één oogopslag
SEO | GEO | |
Waar | Google, Bing | ChatGPT, Gemini, Perplexity |
Output | Lijst met links | Direct antwoord |
Focus | Zoekwoorden en weboptimalisatie | Context, autoriteit & actualiteit |
Doel | Hoog in zoekresultaten | Genoemd worden in AI-antwoorden |
Meet je met | Posities, klikken, verkeer | Vermeldingen, zichtbaarheid, merkherkenning |
Hoe ´doe´ je aan GEO?
Starten? Hier zijn 5 dingen die je nú al kunt doen om ook in AI’s op te vallen:
1. Maak écht waardevolle content
Geen bla bla, maar content die antwoord geeft op échte vragen. Chatbots houden van duidelijke, goed gestructureerde info met feiten, data en bronnen. Geen idee welke vragen het zijn? Een zoekwoordenonderzoek geeft antwoord.
2. Gebruik structuur (schema-data!)
AI begrijpt gestructureerde websites beter.Gebruik bijvoorbeeld FAQ-schema’s of article-tags, dat helpt tools als ChatGPT jouw content beter 'lezen'.
3. Update regelmatig
AI’s trekken vaak data uit recente bronnen.Dus: houd je blogs up-to-date en voeg af en toe iets nieuws toe.“Verse” content scoort beter.
4. Bouw je merk op
Als je naam vaak genoemd wordt op betrouwbare sites, social media of persberichten, vergroot dat de kans dat AI’s jouw merk als betrouwbare bron zien.
5. Check hoe je nu scoort
Typ je merk of onderwerp eens in ChatGPT of Perplexity.
Word je genoemd? Nice! Niet? Dan weet je wat je te doen staat.